Sunday, July 24, 2011

sebuah penantian.

penantian itu satu penyiksaan. kita sering saja mendengar frasa yang berbunyi penantian itu satu penyiksaan. kini aku juga sedang menanti dan terus menanti. apa yang aku nantikan, adalah menanti dan menunggu surat panggilan untuk ditempatkan sebagai guru di mana2 sekolah yang belum lagi aku ketahui. sehari ke seh ari berlalu, aku masih di sini, masih menanti dan terus menanti. namun aku amat bersyukur, sekurang-kurangnya aku telah diberikan peluang dan mendapat kerja tetap, insya Allah.bagi mengisi kelapangan waktu ini, aku telah mengisi masa dan hari-hariku dengan aktiviti membaca. aku telah membaca pelbagai bentuk penulisan seperti cerpen, artikel2 kesihatan, berita, rencana dan pelbagai lagi. di samping itu, aku juga mengisi masa lapangku dengan melakukan kerja2 rumah yang menjadi kebiasaan bagi seorang anak perempuan seperti membasuh pinggan, mencuci baju, dan sebagainya dengan harapan agar masa-masa yang kulalui cepat berlalu. kadang-kadang aku terasa amat bosan dengan rutin harianku yang hanya duduk di rumah dan bercuti sebelum aku dipostingkan untuk aku menyahut cabaran dan dugaan baru sebagai seorang guru. kadang-kadang aku berasa sedikit risau dan bimbang kalau-kalau aku tak mampu untuk menunaikan tanggungjawabku nanti. namun aku yakin dengan janji Allah iaitu Allah tidak akan menguji hambaNya melainkan apa yang terdaya olehnya. semoga Allah mempermudahkan segala-galanya, insya Allah.

No comments:

Post a Comment